Sunday, May 23

keburukan ptptn dari perspektif masyarakat

well, berbalik kepada kerunsingan pinjaman aku.petang tadi aku lepak rumah kawan aku.saje2 je isi masa lapang kitorang.dia bukak facebook.tetiba hati aku tergerak nak tengok pandangan masyarakat mengenai ptptn.



di bawah merupakan beberapa komen kritikan dan kutukan mengenai ptptn di page www dot dot dot tu

1.mmg PTPTN nih hampeh .. turun naik Wisma Chase Perdana tu banyak kali .. nak buat full settlement pun susah .. so untuk anak2 nanti, better lagi buat 'personal loan'

2.cadang aku buat loan personal byr terus... sbb cas ptptn ni mahal gile

3.8k....... menanggung....pinjam 5k kena bayar 8k.....siot betol

4.argh... tiap2 bulan naik rm65 ringgit... argh

5.dulu janji interest 1%...tapi sampai skg interest aku x berganjak2 jugak

6.hutang 10 ribu.. 2tahun bayar mngikut kadar.. tp interest hampir 1/2 dr pembayaran.. pengsan.. kalo mcm ni bile nyer nk abis..

7.rm 37 sbulan.. cekik darah btol..

8.Kalau adik2 yg blum terjebak dgn PTPTN 2 elakkan dari awl, amik iktibar drpd abg kakak yg dh lalui.

9.Rs nya x perlu smpan dlm skim SSPN tu, slh satu cara nk raih pndapatan mcm interest PTPTN. Simpan utk anak dlm tbung haji ke takaful ikhlas yg btul2 jg syariah muamalat dia.

10.walopun da settle bayo tp tetap tak pueh ati... ada ka lps 6 bulan grad dok gagau cari kojo di soh nyo bayo loan...gilo apo!!

11.aku menyesal pinjam PTPTN.. sbb bunganya sgt la tinggi.. aku baru bayaq 1.8k ja.. tp faedah dia saja da 8 ratus.. so hutang yg aku bayaq baru 1k saja.. lg 8 ratus FAEDAH!!! aku x menghalalkan faedah yg aku bayaq tue.. tp jgn risau, aku akan bayaq smpai abeh jgak.. tp aku x halalkan yg lebey2 tue..

12.PTPTN ni cas bunga tinggi....sape ada adik2 yg nk wat pinjaman PTPTN better xpayahla!charge utk KOS PENTADBIRAN BUKAN MAIN TINGGI tapi statement pembayaran nk bg SETAHUN SEKALI bukan main susah!!!! duit dok bayar habis kot faedah saja.....MENYESAL PINJAM PTPTN

13.aku cukup heran, bukan apa. kat website dia kata, Peminjam ingkar lainyang belum disenaraihitam dinasihat untuk membuat BAYARAN SEGERA MENGIKUT JADUAL YANG DITETAPKAN sebelum tindakan yang sama diambil, maknanye kite kene bayar balik bulan2 macam yg dia tetapkan. tapi bile dpt surat plak kene jelaskan selepuk, sbg cont...oh rm10k, dalam tempah 14 hari. hape korang ingat kitaorg dapat buit banyak tue dgn petik jari ke?
tulah, aku pun tengah kepeningan ni ha.nak buat personal loan pulak cam tade intrest je.ibu ade gak swoh try tnye bank rakyat or bank bumi.tak pun bank islam.kalau mengikut kaedah pinjman islam, mungkin kurang la kot bayaran balik dia berbanding ptptn.

tpi yang bestnya, aku dengar daripada mulut kawan ibu sendiri, kalau sem3 pointer tngey, pinjaman tu akan jadi biasiswa!hehe.so aku akan usaha keras la.siapa lagi nak bantu keluarga kalau bukan aku.lagipun adk2 aku yg 2org tu skola lagi.

walaupun ada unsur politik dalam page tadi, aku tak masuk campur sangat.
aku + politik = mustahil
kenapa la ade banyak parti dalam negara kita?sebab berbeza pendapat?habistu apa guna parlimen?kerana ada banyak parti la byk duit kerajaan dan rakyat hancur lebur.banner sana sini bila menjelang pilihan raya.ape kate duit tu disalurkan kepada pembangunan masyarakat dan pendidikan?

bila menjelang pilihan raya banyak duit dilabur untuk menarik pengundi.pergaduhan sesama rakyat berlaku.rasuah berleluasa.ada sorang budak tadika tu tnya aku

kak, kenapa pakcik2 dalam tv  tu bergaduh nak rebut kerajaan?bukan ke pakcik2 tu satu negara?


sapa nak jawab?

3 pandangan cadangan cacian:

pemudakedah said...

ya memang pakcik2 tu satu negara, tapi satu pihak dok bolot harta negara nak bg kat kroni anak bini, satu lagi nak bahagikan secara adil perbendaharaan negara kepada rakyat terbanyak.

semua ni negara nih terlibat dengan politik. budak darjah satu pun dah terlibat dalam politik.. jangan nak nafikan. bermula dari PPSMI, Pendidikan seks, usaha nak tukarkan PTPTN kepada biasiswa n mcm2 lg semua under politik. Dasar pendidikan, dasar negara dibentuk dalam parlimen, ahli parlimen terdiri daripada ahli politik.

N then kita rakyat terbanyak lah yang memegang satu kuasa mutlak iaitu kertas undi. so, you all nk pilih sapa? pilih lah antara dua, walaupun semuanya dalam satu negara.

Anonymous said...

Biasisiswa?!!! Har har har. Nak tercabut urat perut aku. Info yang kawan ibu adik tu bagi salah sama sekali. Ada pula kalau sem 3 pointer tinggi tukar jadi biasiswa?! Yang sebetulnya bila adik dah grad dan dapat ijazah kelas pertama baru layak ditukarkan pinjaman itu kepada biasiswa. Tapi prosesnya berjela adik oi. Kalau adik sanggup turun naik menara PTPTN tu lepas grad, adik buatlah yang dah adik niatkan dalam hati iaitu mohon ptptn. Tapi bukan ke masa yang adik habiskan untuk turun naik menara ptptn tu adik habiskan untuk cari kerja?

Anonymous said...

sape suruh tandatangan perjanjian ptptn tu kalau naik main tak halal tak halal . awak pun sama terlibat dalm riba ni kerana awak membenarkan .

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails